Květen 2014

Kontakt

25. května 2014 v 17:17 Kontakt
Mgr. Miroslava Exnerová
dia-stevia@seznam.cz

E-SHOP
www.dia-stevia.cz

Doporučení

24. května 2014 v 23:42 Doporučení, novinky ve výzkumu
Pročetla jsem řadu nabídek na produkty ze stévie. Jsou rozmístěny v různých zdrojích. Jsou to stránky na bio-výrobky, na čaje, na různorodé doplňky stravy apod. Snažila jsem se "sezobat" z Internetu nabídky, které jsou vhodné pro cílovou skupinu DIABETIKŮ. Rozhodla jsem se distribuovat zejména takové výrobky, které mám vyzkoušené doma. Nenajdete zde například tablety, které se sice skvěle dávkují, ale mému synovi nechutnají (pravděpodobně to způsobuje obsah látek zlepšující rozpustnost). Výbornou zkušenost máme s tekutými extrakty, které používám např. do omáček (rajská omáčka, omáčka na špagety, koprová omáčka), do pudinků, do šlehaného tvarohu a samozřejmě do nápojů (čaj, soda stream, kakao, káva). Sypké extrakty používám hlavně do moučníků a jejich krémů.

Diabetici musejí během svého života omezit plno věcí, na které třeba byli zvyklí. Jde o zvláštní režim, potravinové ústupky a tedy stravovací návyky, o pravidelnou aplikaci inzulínu, o tělesný pohyb, o kontrolu glykémie a redukci glukózy v krvi (pohybem nebo stravou - nikoliv svévolným zásahem do dávkování inzulínu!!!).

Dokud je člověk mládě, nepozoruje příliš problémů a má pocit, že je vše pod kontrolou. Občasné hypoglykémie či hyperglykémie se naučí zvládat a časem otupí vůči přísnému režimu, začne některá pravidla obcházet a ani si nevšimne, že zdravotní rizika plíživě narůstají. Jedná se hlavně o problémy s žilním a cévním řečištěm. Cukrovka je jedním
z důležitých rizikových faktorů vzniku aterosklerózy tepen a s ní spojených onemocnění jako jsou hypertenze, ischemická choroba srdeční, infarkt myokardu, plicní embólie apod. (diabetická makroangiopatie a mikroangiopatie). Jako doplňky stravy je vhodné užívání omega 3 nenasycených mastných kyselin; vitaminu B3 (nyacin, v kombinaci se statiny se používá k snížení množství cholesterolu v krvi.

Protinázor pro objektivitu neuškodí

24. května 2014 v 23:39 Protinázor pro objektivitu neuškodí

Pro objektivitu názorů (a po upozornění mé chytré studující neteře Anety) jsem se rozhodla přidat odkaz na stránky, kde se o náhradních sladidlech nemluví tak nelichotivě, jako to činím já. Na těchto stránkách se dočtete, že zdravotní rizika přicházejí zejména po požití velkého množství sladidla (ať syntetického či přírodního), tudíž že malé množství konzumace je zcela neškodné.

Každý má možnost volby. Já volím přírodní sladidla. Její používání je prověřeno historicky. V Jižní Americe je stévie používána jako sladidlo přes 1500 let. Syntetická sladidla takovým historickým prověřováním neprošla.

Kdo jsem?

23. května 2014 v 23:20 Kdo jsem?
Dovolte mi představit se. Jmenuji se Mirka Exnerová. Můj syn je diabetik 1. stupně. Víme to poměrně krátce. Život se nám trochu změnil, hlavně v 1. fázi po primární informaci. Bylo to velmi těžké a první týden jsme jen hltali informace. Střídavě jsme brečeli a střídavě se sbírali a podporovali se. Uklidňovali jsme se, že existují mnohem horší nemoci.

Načetli jsme si, jakým způsobem je realizován výzkum, a vzhledem k rychlosti vývoje ve zdravotnictví jsme získali určité optimistické náhledy na věc. Optimismus je velmi důležitý. Válet se v depresích je ospravedlnitelné jen na začátku.

Pak je nutné se se stavem smířit a naučit se s tou mrchou nemocí žít. Kdo také hledá odpovědi a scházejí mu schopnosti, energie nebo nálada, nabízím veškeré znalosti, které jsme shromáždili. Ptejte se, nestyďte se, neváhejte.

Mgr. Miroslava Exnerová

Náhradní sladidla

23. května 2014 v 22:47 Sladidla? Ale která?
Přirozenými sladkými látkami potravin jsou vesměs monosacharidy (zejména glukóza a fruktóza), disacharidy (sacharóza
a laktóza) a v menším množství cukerné alkoholy a další sloučeniny. Tyto sladké látky se řadí mezi výživová sladidla, protože jsou zdrojem energie, a mají tedy výživovou hodnotu. S výjimkou cukerných alkoholů, které nemají žádný vliv na hladinu glukózy v krvi, jsou ostatní výživová sladidla spojována s obezitou a řadou dalších chorob.

Běžné sacharidy vyskytující se v potravinách, tj. glukóza, fruktóza, sacharóza, laktóza se nepovažují za náhradní sladidla, ale za potraviny.

Zdravotní, výživové a také ekonomické důvody vedly k zavádění mnoha přírodních a syntetických látek, které se vyznačují vyšší sladivostí než cukry.

Náhradní sladidla se dělí z výživového hlediska na dvě kategorie:
- Výživová: monosacharidy, disacharidy, cukerné alkoholy a další sladidla odvozená od cukrů se za aditiva ("Éčka") nepovažují.
- Nevýživová: všechny ostatní (přírodní, přizpůsobené přírodní a syntetické = umělé)
Nás budou zajímat hlavně nevýživová sladidla a začneme rovnou těmi syntetickými.

Zdroj informací:
- Prof. Ing. Jan Velíšek, Cr.Sc., Prof. Ing. Jana Hajšlová, CSc.: Chemie potravin 2;
Ossis, Tábor 2009; 3. přepracované vydání; ISBN 978-80-86659-16-9

Syntetická sladidla

23. května 2014 v 22:46 Sladidla? Ale která?
ACESULFAM K: je poměrně nově zavedené náhradní sladidlo. Je slabě nahořklý. Nemá žádné kalorie. Vyznačuje se dlouhou trvanlivostí a odolností vůči vysokým teplotám, je rozpustné ve vodě. Může se použít i pro vaření. Písmeno
K symbolizuje chemický prvek draslík. Často se smíchává s maltodextriny, které nejsou vhodné pro diabetiky. Toxické účinky nebyly s jistotou prokázány, na základě řady studií se však řada vědců klaní k názoru, že je látka v malých množstvích bezpečná. Pokud se látka zahřívá, unikají z ní toxické výpary.

ASPARTAM: aspartam nevykazuje vedlejší pachuti. Látka není stabilní při zahřívání - ztrácí svou sladkost. V těle se rozkládá na 3 látky - fenylalanin, kyselinu asparagovou a methanol. Zvyšuje chuť k jídlu. Má schopnost zvýrazňovat sladivost dalších syntetických sladidel. Většinou se nepoužívá v pokrmech, které je nutné zahřívat, tepelně upravovat. Aspartam je velmi kontroverzní sladidlo. Rizikové, v mnoha státech zakázané. Je předmětem odborný i laických diskusí. Doporučuji přečíst si důvěryhodný zdroj:

Pokud někoho zajímá můj osobní názor matky diabetika, vždy pečlivě čtu informace na etiketě. Pokud se objeví, obsahuje aspartam, zboží uložím zpět do regálu. Rozhodně nepodávám svému synovi něco, co se mu může v těle změnit na methanol. Důvěřuji informacím, které mě dovedly ke krystalizaci názoru. Přečetla jsem dost.
CYKLAMÁTY: jsou skupinovým názvem pro cyklámovou kyselinu a její soli. Vykazují vedlejší pachutě. Používají se ve směsi se sacharinem. V mnoha státech nejsou jako náhradní sladila povoleny (Velíšek, Hajšlová, 2009, s. 374). Sami o sobě rakovinu nezpůsobují, ale mohou zvyšovat účinky ostatních karcinogenů. Bylo totiž zjištěno, že používání směsi cyklamátů se sacharinem vyvolalo vyšší výskyt rakoviny močového měchýře.

SACHARIN: vykazuje slabou kovovou a hořkou příchuť, kterou lze maskovat laktózou nebo lze používat sacharin v kombinaci s Aspartamem aj. sladidly (Velíšek, Hajšlová, 2009, s. 375). Vyrábí se z uhlí jako vedlejší produkt. Synteticky se vyrábí z toluenu. Při studiích na zvířatech byly zjištěny výskyty rakoviny močového měchýře a zvýšení účinků karcinogenních látek. Při dalších testech byl zjištěn výskyt zhoubných onemocnění dělohy, vaječníků, kůže, krvinek
a dalších orgánů. Dle studií prováděných na diabeticích bylo zjištěno, že sacharin může zvýšit riziko výskytu rakoviny močového měchýře při konzumaci více než osmi tablet denně. To však bylo prokázáno pouze u mužů, ne u žen. V USA byla látka nejprve zakázána, poté dočasně povolena než budou provedeny další studie s podmínkou, že potraviny obsahující sacharin musejí být označeny jako nebezpečné a že na testovaných zvířatech způsobili rakovinotvorné účinky. Nakonec v roce 2000 byl sacharin odstraněn ze seznamu rakovinotvorných látek. V kombinaci s některými léky může poškodit sliznice. Lidé s potížemi s močovým měchýřem, by se měli vyhýbat konzumaci sacharinu. Ve výjimečných případech může vyvolat alergické reakce. (http://www.emulgatory.cz/seznam-ecek/E954)

SUKRALOSA: Jedná se o poměrně nové sladidlo, které dosud není v mnoha zemích zvedeno. Profil sladké chuti je podobný profilu chuti sacharózy. Je 600 krát sladší než běžný cukr, ale obsahuje pouze jednu pětinu energie a má velmi nízký glykemický index. Je vysoce stabilní vůči zpracování při vysokých teplotách a nízkému pH v kyselých potravinách. Stimuluje růst probiotických bakterií v tenkém střevě. Sukralosa nezpůsobuje zubní kaz oproti běžnému cukru. Zatím nejsou známy žádné nežádoucí účinky. Považuje se za bezpečnější, než jsou ostatní umělá sladidla. (http://www.emulgatory.cz/seznam-ecek/E955)

Ostatní sladidla: maltitol, alitam,

Legislativa: Všechna výše uvedená sladidla smějí být používána ke slazení potravin, ale ne určených ke zpracování na dětskou výživu. Smějí se používat také k výrobě stolních sladidel. Potraviny a stolní sladidla obsahující více než 10 % cukerných alkoholů musí mít na spotřebitelském balení výstrahu, že nadměrná konzumace může mít projímavé účinky.
(Velíšek, Hajšlová, 2009, s. 378)

Zdravotní hodnocení:
Acesulfam K nevykazuje toxické účinky, v některých zemích má mnohostranné využití, jinde se používá jen pro zubní pasty a ústní vody.
Aspartam nesmějí používat osoby trpící poruchami metabolismu fenylalaninu (tedy fenylketonurií). Zdravotní pochyby se týkají možné karcinogenity.
Cyklamáty - toxikologické testy poukázaly na riziko vzniku rakoviny močového měchýře, což nebylo následně stoprocentně prokázáno.
Sacharin - pochybnosti o možné karcinogenitě či kokarcinogenitě.

Závěr: Syntetická sladidla nejsou nejideálnějšími prostředky slazení. Většina z nich je velmi kontroverzní, mají nevalnou pověst, mohou se používat jen v omezeném množství, aby nevyvolaly nežádoucí účinky jako je rakovina, cévní onemocnění, poruchy nervové soustavy.

Zdroj informací:
- Prof. Ing. Jan Velíšek, Cr.Sc., Prof. Ing. Jana Hajšlová, CSc.: Chemie potravin 2;
Ossis, Tábor 2009; 3. přepracované vydání; ISBN 978-80-86659-16-9

Přírodní sladidla = nesyntetická

23. května 2014 v 22:45 Sladidla? Ale která?
THAUMATIN: z africké rostliny thaumatococtus; u nás povoleno použití v omezeném množství;

GLYCYRRHIZIN - z kořene lékořice, u nás zatím není povoleno…

LAKTITOL - z mléčného cukru (laktózy); přidává se do potravinových výrobků, jako samostatné sladidlo se nepoužívá; (http://www.emulgatory.cz/seznam-ecek/E966)

XYLITOL - dříve se vyráběl z březového dřeva. Nyní se získává z rostlinné hemicelulózy (z kukuřice, malin, švestek). Povoleno v omezeném množství kromě dětské výživy;

ERYTRITOL - cukerný alkohol, který se přirozeně vyskytuje v mnoha druzích ovoce;

STEVIOSID (STEVIOL GLYKOSIDY): z listů rostliny stevie sladká, původem z tropů Jižní Ameriky. Steviosid je 200-300krát sladší než sacharóza. Toto sladidlo je nekalorické, nepřispívá k tvorbě zubního kazu a je vhodné jak pro diabetiky, tak pro osoby trpící fenylketonurií. Toxikologické studie prokázaly, že steviosid nemá karcinogenní, mutagenní ani teratogenní účinky. Rovněž nebyly pozorovány žádné alergické reakce. V listopadu 2011 byla stévie v Evropské unii schválena jako přídatná látka do potravin pod označením E960.

Látka je stálá i za tepla, nemění se jeho pH a nekvasí. Stévia má 40% podíl na japonském trhu s umělými sladidly. U nás se stévií sladí např. kofola bez cukru, Nestea zelený čaj s broskví, ovocná piva značky Staropramen Cool, některé druhy cukrovinek. POZOR na tzv. nízkokalorické nápoje, jogurty apod. - čtěte etikety! Upřednostňujte přírodní sladidla před syntetickými.

Studie ukázaly, že stévie zvýšila citlivost na insulin u pokusných krys a může dokonce zvýšit produkci insulinu. Tím napomáhá ke snížení projevů cukrovky a jejích metabolických projevů. Předběžné studie na lidech ukázaly, že může redukovat hypertenzi, ale jiná studie toto vyvrátila. Navzdory mnoha dalším studiím, které prokazují zdravotní nezávadnost se to vládním organizacím nezdá dosti průkazné a volají po dalším výzkumu, který by vyvrátil toxicitu výrobků.

V roce 2006 Světová zdravotnická organizace (WHO) připravila nové studie na zhodnocení nezávadnosti stévie. Ukázalo se, že steviocid může mít pozitivní vliv na některé osoby trpící hypertenzí nebo cukrovkou typu dva, a že neuvolňuje mutageny. Léčebné účinky přesto vyžadují ještě další zkoumání. Cukrovka byla léčena v Jižní Americe stévií již stovky let a také v Japonsku, kde je ve značné míře používaná již od 70. let se neprojevily žádné zdravotní komplikace.
Stéviové glykosidy se izolují ze sklizených stéviových listů několikastupňovým postupem: sušení, macerace, srážení a odbarvování, iontová výměna a vícenásobná krystalizace.

V rostlině bylo identifikováno skoro 100 různých sloučenin - živiny, éterické oleje, mikro množství rutínu (látka mající vliv na pružnost krevních cév) a B - sitosterolu. Jejich množství z hlediska výživy je však zanedbatelné. Čím se rostlinný extrakt více rafinuje, tím je přítomno méně sloučenin.
Výzkum dokázal, že steviosidy jsou termostabilní a proto je lze bez obav používat při vaření i pečení. Při vysokých teplotách nekaramelizují jako cukr a nesrážejí se, proto např. buchty jsou bílé a ne zbarveny do hněda od zkaramelizovaného cukru.
"Jak se dlouhodobě ukazuje, umělá sladidla preferují lidé podle individuálně vnímané chuti. Stévie, je podle mého názoru, vítaným rozšířením spektra umělých sladidel, zejména pak pro pacienty s diabetem," říká prof. MUDr. Milan Kvapil, přednosta interní kliniky v Motole a dodává: "Stévie je v posledních letech podrobně analyzována, obsahuje řadu zajímavých látek a má také velmi zajímavé účinky jako například snižování krevního tlaku."
Zdroj informací:
- Prof. Ing. Jan Velíšek, Cr.Sc., Prof. Ing. Jana Hajšlová, CSc.: Chemie potravin 2;
Ossis, Tábor 2009; 3. přepracované vydání; ISBN 978-80-86659-16-9

Svíčková omáčka

15. května 2014 v 19:42 Zajímavé recepty
Hodně kořenové zeleniny (cibule, celer, petržel, mrkev) dusíme spolu s masem (hovězí nebo i krůtí) v hrnci pod pokličkou (samozřejmě "papiňák" je fajn).

Vhodné koření: bobkový list, nové koření, celý pepř. Když je maso měkké, vše přecedíme, maso pokrájíme, vložíme zpět
do hrnce. Veškerou zeleninu rozmixujeme nebo umeleme - tím vznikne zahušťovací směs. Nalijeme do hrnce s masem, vrátíme vývar, nalijeme celou smetanu. Dosolím. Jíšku nepřidávám! Zahušťuji pouze zeleninou. Ušetřím tak jednotku a tím pádem jeden knedlík navíc…

Cuketový salát (alternativa k bramborovému salátu

15. května 2014 v 19:41 Zajímavé recepty
3 uvařené mrkve, menší uvařený celer, 1 vařená petržel - kořen, 2 střední cukety, 3 vařená vejce, majolka, cibule, kvalitní uzenina (nemusí být).

Cuketu hodíme do vroucí vody a necháme celé povařit max. 5 minut. Vyjmeme, necháme vychladnout. Všechny suroviny nakrájíme, smícháme, dochutíme solí a pepřem, event. zelenou petrželkou.

Takto upravený salát má 0 jednotek!

Pokud přidáte vařené brambory nebo hrášek, počítejte s tím, že salát bude mít jednotky (škrob), takže bude třeba vše zvážit a přepočítat na porce.

Lívanečky bez mouky

15. května 2014 v 19:39 Zajímavé recepty
1 banán ( 2 jednotky)
2 vejce (0 jednotek)
cca 5 - 6 lžic kokosu (100 g kokosu je 1 jednotka - 6 lžic ale nemá skoro žádnou váhu)
kokosové mléko (běžně v prodeji, např. v Tescu) - cca 1 dcl(Kč 65,--, v plechovce) - dle potřeby, údaje jsou na plechovce, já jsem nalila cca za 1 v. j.
pár kapek stévie na doslazení

Banán rozmačkejte vidličkou v hlubokém talíři, přidejte vejce, kokos a mléko dle hustoty. Já vím, hmoty není moc, ale usmažila jsem celý talíř "lívanečků". Lžící klaďte na rozpálený olej. Zpočátku se zdá těsto takové řídké, chce to trpělivost, po usmažení jsou celistvé, žádný strach. Rozhodně dělejte placičky malé, jen po jedné lžíci, lépe se to obrací. Po usmažení jsem lehce potřela marmeládou light a dozdobila ušlehaným tvarohem se stévií (0 jednotek). Možno ještě "docukrovat" jemnou stévií Nevella (viz nabídka výrobků). Celý talíř je zhruba za 4 jednotky (banán, kokos, mléko, marmeláda).